Drożdżowa baba wielkanocna

Uwielbiam drożdżówki. Najbardziej te z kruszonką, ale i te z lukrem. A może i z kruszonką i lukrem? Tak, takie 'wypasione' lubię najbardziej! W moim domu rodzinnym często pachniało ciastem drożdżowym, szczególnie w piątek. Wtedy na sobotnie śniadanie nie potrzebowaliśmy już nic więcej.

Moja mama czasami narzekała, że ciasto nie wyrosło, że jest drobny zakalec. Wszystko się jednak zmieniło, gdy dostała nowy przepis od jednej ze swoich koleżanek. Od tego momentu nie było mowy, żeby ciasto nie wyszło.



Dla mnie ten przepis jest bazą dla większości drożdżowych wypieków (oczywiście poza tymi wegańskimi, które od jakiegoś czasu praktykujemy ze względu na Zosine nietolerancje). I tylko raz w życiu ciasto mi nie wyrosło. A dlaczego? A dlatego, że z lenistwa nie poszłam po świeże drożdże i zrobiłam je na tych, które od nie wiadomo kiedy były w lodówce.

W tym roku na naszym stole będzie wegańska baba drożdżowa, ale jeżeli nie musicie eliminować produktów zwierzęcych, to koniecznie spróbujcie ten przepis.


DROŻDŻOWA BABA WIELKANOCNA
i przepis na IDEALNE CIASTO DROŻDŻOWE

POTRZEBUJESZ:
6 jaj
190 g masła
1 szklanka cukru
100 g drożdży
750 g - 1 kg mąki
rodzynki, wg uznania (1-2 garści)
1 i 1/8 szklanki mleka

JAK ZROBIĆ:
  1. rodzynki zalej wrzątkiem i odstaw na bok
  2. drożdże rozpuść w 1/8 szklanki mleka, dodaj łyżkę mąki, zamieszaj i odstaw na 10-15 minut - w ten sposób przygotujesz rozczyn
  3. szklankę mleka, cukru i masło doprowadź prawie do wrzenia, ale UWAGA nie zagotuj
  4. do dużej miski wsyp 750 g mąki, dodaj 5 żółtek, jedno całe jajo, rozczyn i całość wymieszaj
  5. wyrabiaj ciasto stopniowo dodając gorące mleko z masłem i cukrem
  6. wyrabiaj tak długo, aż ciasto nie będzie kleiło się do ręki, jeżeli trzeba dosyp mąki
  7. przykryj ścierką i odstaw idealnie w ciepłe miejsce na około godzinę, aż ciasto podwoi swoją objętość
  8. następnie ponownie wymieszaj ciasto, uwalniając powietrze i przełóż do wysmarowanej masłem formy
  9. przykryj i odstaw jeszcze na 15-20 minut
  10. w międzyczasie rozgrzej piekarnik do 175 stopni C i wstaw ciasto na 40-45 minut
  11. wyciągnij dopiero, jak ciasto nie będzie się kleiło do patyczka

Komentarze

Popularne posty